Ruzie

Ik zei het al in één van mijn vorige blogs, ik ben een expert in communicatie. Je zou denken, amaai, zo’n expert in communicatie die heeft vast nooit conflicten. Maar niets is minder waar.

Ik heb misverstanden met mijn partner, ik discussieer met collega’s, ik kan mijn klanten soms niet volgen, ik kibbel al eens met vrienden en soms lukt het zelfs niet meer om mezelf te begrijpen. Dan sta ik op met een piekerkater en het idee ‘hoe is het allemaal zo kunnen lopen’.

Ik hou dan vast aan ‘het willen begrijpen’. Het nadeel hiervan is dat ik mezelf focus op de inhoud (tja, als communicatie-expert is de inhoud natuurlijk zeer belangrijk 😉 ). Terwijl ik minstens zoveel aandacht zou kunnen besteden aan het proces. Welke patronen kom ik tegen? Wanneer trap ik in deze valkuil? Welke gevoeligheden worden hier in mezelf geraakt? En vooral, wat zegt dit over de relatie met mijn gesprekspartner?

Via sociale media kreeg ik deze quote onder ogen. Ik vind het wel een mooie.

Apologizing
Does nog always mean you are wrong and the other person is right
It just means you value your relationship more than your ego

Je verontschuldigen betekent niet altijd dat jij het mis hebt en de andere gelijk heeft.
Het betekent gewoon dat je jullie relatie meer op waarde schat dan je ego.

Proces versus inhoud dus.

Ik vind het één van de moeilijkste dingen die ik te doen heb.
Mezelf uit die inhoud trekken en mijn aandacht richten op het proces.

Maar het is het meest leerrijke wat ik tot nu toe al heb gedaan.